יום ראשון, 21 באפריל 2019

גינת ההידרו שלי

זה שאני אוהב גינות וירוק (לא מהסוג שאתם חושבים) ידוע לכולם.
יש לי גינה מטופחת עם בוסתן , תבלינים , ועוד 
יש לי גם אקווריום צמחיה (שאני קצת מזניח) אבל אתם חייבים להסכים איתי שירוק בעיניים זה פשוט ממלא את הגוף בחמצן.
יצא לי להיתקל מספר פעמים בכתבות ואתרים שמדברים על גידול הידרו - גידול צמחיה לא באדמה,אלא על מים.
ראיתי שהסיפור לא כזה מורכב והחלטתי להיכנס לנושא.
רצה הגורל ומסרו לי עמוד הידרו משומש של ורטיקו https://www.vertico.co.il/

זה היה ממש נחמד להתחיל ממשהו מקצועי, אז עם מקצה שיפורים קל - ניתוק של חיבורי חשמל מיותרים והזמנת משאבה חדשה מעלי אקספרס בעוצמה של 40w ע״מ שהמים יעלו בקלות  - משאבה חזקה .(לחיצה כאן ותוכלו להזמין את אותה משאבה).
עכשיו נותר רק לשתול צמחים , אז לקחתי נענע משני סוגים שקניתי בסופר השארתי במים מספר ימים עד שיצא שורש והעברתי לכוסות ההידרו.
בדיוק חל טו בשבט וקיבלתי שיבא מהעבודה, אז פירקתי את השיבא מהאדמה שלה ושטפתי את השורשים והעברתי לכוס ההידרו.
נשארו עוד הרבה כוסות והחלטתי לעשות עוד ניסויים, לקחתי ראש סלרי ושמתי בכוס, ראש חסה (החלק התחתון שלה) ושוב שמתי בכוס נוספת.
כך מילאתי את כל הכוסות בפלפל חריף , בזיליקום, טימין תותים ועוד.
כל מספר ימים הסתכלתי לראות האם השורשים מתפתחים , ולשמחתי ראיתי שהנענע והשיבא מתפתחים מהר מאוד והשאר קצת יותר לאט אבל זה נתן מוטיבציה.



תוך כדי נכנסתי חזק לפורומים של הידרופוניקה והבנתי שאפשר לעשות דברים יפים לבד והחלטתי שאני בונה מערכת נוספת כי כמו בכל תחביב התאבון נפתח ורוצים יותר,
אז עכשיו אסביר לכם איך בונים מערכת מ אפס - עם עלות מינימלית.

הציוד הנדרש.
צינור 4 צול (אני מצאתי ליד אתר בנייה , כנראה שאריות , צינור כזה מגיע בד״כ באורך של 6.5 מטר , אני מצאתי 4 מטר וחילקתי אותו ל 3 בעזרת ג׳קסון (מסור חשמלי). - בערך 100 ש״ח לחדש
הכתום הוא הזול, אפור קצת יותר יקר והלבן הכי יקר.
תוצאת תמונה עבור צינור 4 צול אפור
מקדח כוס משונן ליצירת חורים 70 ממ ניתן לקנות בכל טמבוריה או להזמין כאן - בערך 30 ש״ח
 3
כוסות רשת המתאימים לחורים שנייצר 70מ״מ בחלק העליון , הזמנתי מכאן כוסות 70 ממ להידרו בערך 15ש״ח ל 15 כוסות.
5
משאבת מים (עדיף חזקה שתאפשר לכם לגדול עם המערכת) אני הזמנתי 40w מכאן (80 ש״ח)

צינור מתאים למשאבה - כל צינור גינה או צינור קפיצי של מזגן מתאים (בד״כ 20מ״מ) - בערך 6 ש״ח.

דלי עם מכסה לפחות 15 ליטר

שקע חשמל מוגן מים קרוב

בנדים לחיבור הצינורות לקיר , אני השתמשתי בבנדים ממתכת 6 ש״ח ליחידה - צריך לפחות שניים לכל קטע של צינור.

חלקים נוספים - כמויות בהתאם לגודל המערכת.
ניפל - ישמש אותנו לחיבור בין קומות הצנרת

תוצאת תמונה עבור ניפל
מצמד שרוול (מופה)



מכסה (מיועד לקצה)


ברך - לחיבור בין הקומות בזוית


אופציונלי - צבע - תצבעו את הצנרת לפני בצבע שאתם אוהבים



עכשיו נתחיל בבניה.
נניח את מיכל המים קרוב לשקע החשמל (כך לא נצטרך להשתמש בכבל מאריך וזה הרבה יותר בטיחותי).
ניקח את הצינור הראשון באורך שמתאים לכם לקיר - אני חתכתי 1.5 מטר לכל קומה.
נקדח חורים במרווחים של  15- 20  ס״מ בערך בעזרת מקדח כוס.
שימו לב להתחיל 20 ס״מ מכל צד ולא לקדוח קרוב לקצה הצינור כיוון שהקצוות יהיו מכוסים בברך או בניפל.

לאחר מכן נתקין את הצינור הראשון בקיר, בזוית של לפחות שתי מעלות , הקצה אמור להיות קצת מעל הגובה של הדלי, והצד השני נוטה כלפי מעלה כדי שהמים ירדו ישירות לדלי.
נקבע את הצינור בעזרת הבנדים.
לאחר מכן נעבוד על הקומה השנייה , נתחיל מחיבור הברך אל צינור הארכה (בערך 15 ס״מ) על מנת שהצנרת לא תהיה צמודה מידיי. ונחבר שוב ברך למעלה וחוזר על התהליך, חיבור צינור בזוית קיבוע , ברך וקומה שלישית.
עכשיו יש לשפוך מים בחלק העליון של הצנרת כדי לוודא שאין נזילות בחיבורים , אם יש נזילה יש לשים גומיה מתאימה ולחזק חיבורים.
לאחר שסיימנו עם החיברים של הצנרת , נמלא מים בדלי ונחבר את המשאבה לצינור ההולכה, הצינור אמור להגיע עד לקצה העליון של הצנרת.
שימו לב!!! אין לחבר את השקע של המשאבה לחשמל כאשר אתם מתעסקים עם המים , יש לחבר את החשמל רק לאחר שסיימנו לחבר את הכל והמשאבה בתוך המים! (חשוב לבטיחותכם ולשמירה על המשאבה).
אז לסיכום - הצנרת מחוברת, המשאבה מחוברת לצינור שמחובר לחלק העליון, ויזין את המים לצנרת, המים יזרמו לאורך כל הצנרת, ויצאו חזרה אל הדלי.
אחרי שהכל מחובר והידיים שלכם יבשות, תחברו את השקע של המשאבה ותצפו בפלא.

** אני הוספתי קצת דשן למים - אני משתמש בדשן באונטי 1 של זלמנסון
טיפ נוסף - אם יש לכם אפשרות להסתיר את הדלי בתוך ארונית מוגנת שמש או אפילו לקבור אותה באדמה זה יהיה ממש טוב לימי הקיץ החמים , למנוע אידוי, ולוודא שהטמפרטורה תשאר סבירה.

סרטון וידאו של המערכת (הכוסות עדיין לא הגיעו :-) )

אם אין גובה בין הקומות של הצינורות מומלץ להוסיף אבן אויר למים כדי להוסיף חמצן.

אופציות נוספות לרכישה:
מזהה ניתוקים בחשמל ומפעיל אזעקה - שימושי מאוד כדי לדעת אם אין חשמל למערכת
להזמנה לחצו כאן

אבן אויר לחמצן בצורה עגולה ממש נוח ומוציא חצמן בצורה מפוזרת
להזמנה לחצו כאן

צינור למשאבת אויר

משאבה חזקה
להזמנה לחצו כאן

מקדח כוס
להזמנה לחצו כאן

כוסות רשת המתאימים לחורים שנייצר 70מ״מ בחלק העליון , הזמנתי מכאן כוסות 70 ממ להידרו בערך 15ש״ח ל 15 כוסות.




עכשיו זה הזמן להניח את הצמחים ולהינות מהפריחה!
בהצלחה
אשמח לקבל פידבקים למייל peramida@gmail.com

עמי









4 תגובות:

  1. כל הכבוד אמנם ללא לימוד אך התוצאה קובעת. בעיקרון מנסים להשיג % תוצרת כמה שיותר , אבל הביצוע טוב מאד.

    השבמחק
  2. שלום לך
    תודה על הסרטון ועל הסבריך המפורטים.
    שאלות
    למה המערכת פתוחה? למה לא סגרת אותה עם עוד "ברך"?
    אחרי מספר חודשים אתה עדיין משתמש בדשן רגיל, זה ששמים במשאבות?
    תודה מראש

    השבמחק
  3. היי,
    כיוון שלא סיימתי וגם המיקום לא התאים לברך.
    עכשיו המערכת סגורה וגם הדלי הוחלף לדלי של 100 ליטר,לגבי דשן אני עושה ניסוי עם דשן של גינה אבל יש מוצרים מקצועיים להידרו שעדיין לא קניתי, אם המים טובים אז הצמחים גדולים לא רע, עם דשן תקבל יותר איכות וגדלה מהירה. בכל מקרה אעדכן את המאמר - תודה

    השבמחק